Μπορεί άραγε η συχνότητα και η θεματολογία των posts και των status updates στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook να σκιαγραφήσουν καλύτερα κι από εσένα τον ίδιο τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά σου; Ακόμη χειρότερα,μήπως ο υπερβολικός αριθμός posts στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί ένδειξη κάποιας μορφής ψυχολογικής διαταραχής; Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Brunel στο Λονδίνο, η απάντηση και στα δύο παραπάνω ερωτήματα είναι καταφατική, χωρίς δεύτερη συζήτηση.
«Αν και στις ημέρες μας θεωρείται περίπου αυτονόητο ότι τα status updates στο Facebook αντανακλούν τις προσωπικότητες των χρηστών, εντούτοις είναι σημαντικό να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους οι χρήστες επιλέγουν να γράψουν για συγκεκριμένα θέματα στο προφίλ τους στο Facebook» αναφέρει η ψυχολόγος Tara Marshall.
Η έρευνα βασίστηκε σε στοιχεία που συλλέχθηκαν από 555 εθελοντές / χρήστες του Facebook, οι οποίοι συμπλήρωσαν ένα σχετικό ερωτηματολόγιο που εστίαζε στους - γνωστούς τοις πάσι, πλέον - Πέντε Βασικούς Παράγοντες της Προσωπικότητας, (σ.σ. την Εξωστρέφεια, τη Συγκαταβατικότητα, την Ευσυνειδησία, τη Συναισθηματική Σταθερότητα και τη Δεκτικότητα στην Εμπειρία), καθώς επίσης και σε δύο επιμέρους παράγοντες: τον Ναρκισσισμό και την Αυτοεκτίμηση. Όπως υποψιάζεσαι, τα αποτελέσματα της έρευνας επιβεβαίωσαν την ύπαρξη μιας στενής σχέσης μεταξύ των «ποσταρισμάτων» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και των δύο τελευταίων παραγόντων.
Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι χρήστες των δημοφιλών κοινωνικών δικτύων που είχαν την τάση να ποστάρουν συνεχώς updates σχετικά με τις συντρόφους τους, διέθεταν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση, ενώ αυτοί που δημοσίευαν updates που σχετίζονταν με τα επιτεύγματά τους ήταν άτομα που τα χαρακτήριζε ο ναρκισσισμός και τα οποία επιζητούσαν διαρκώς την προσοχή και την επιβράβευση των άλλων. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία χρηστών ανήκουν και αυτοί που αναφέρονται συνεχώς στις αναρτήσεις τους είτε στο διατροφικό πρόγραμμα που ακολουθούν, είτε στα «κατορθώματά» τους στο γυμναστήριο.
Παρότι όλα αυτά φαντάζουν περίπου φυσιολογικά στην εποχή μας, οι ερευνητές είναι κατηγορηματικοί: οι συγκεκριμένες online συμπεριφορές δεν αποτελούν απλά αθώες, αυθόρμητες εκφράσεις των συναισθημάτων του εκάστοτε χρήστη αλλά δείκτες του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς του. Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, τα συμπεράσματα της έρευνας είναι μάλλον αποκαρδιωτικά για το που βαδίζει η κοινωνία μας.
Απ' την άλλη, βέβαια, οι άνθρωποι πάντα έτσι ήταν.
Απλώς παλιότερα δεν είχαμε το Facebook για να το καταλάβουμε...
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου