Mπρόκολο: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το πιο παρεξηγημένο λαχανικό!


Mπρόκολο, κοντινός συγγενής του λάχανου και του κουνουπιδιού, ανήκει στην οικογένεια των Κραμβοειδών και προέρχεται από το άγριο λάχανο. Υπάρχουν πολλοί λόγοι, που οργανισμοί υγείας ανά τον κόσμο συστήνουν τη συχνή κατανάλωσή του συχνά μέσα στην εβδομάδα. Είτε στη σαλάτα, είτε σαν γαρνιτούρα στο κρέας, είτε ακόμη και στην ομελέτα, το μπρόκολο μπορεί να ωφελήσει τον οργανισμό μας σε βαθμό που ποτέ δεν φανταζόμασταν.

Υγιεινό και ευέλικτο καθώς μπαίνει σε πολλές συνταγές, το παρεξηγημένο λόγω της έντονης μυρωδιάς του μπρόκολο είναι ένα εξαιρετικό λαχανικό, που δίνει γεύση και χρώμα στα πιάτα, αλλά και πολλά θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό μας. Το μπρόκολο ανήκει στην ίδια οικογένεια λαχανικών με το καλαμπόκι, το κουνουπίδι, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο και τα γογγύλια. Όλα αυτά είναι γεμάτα με θρεπτικά συστατικά και έχουν πολύ λίγες θερμίδες.

Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών κάθε είδους συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο πολλών προβλημάτων υγείας. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η αυξανόμενη κατανάλωση φυτικών τροφών, όπως το μπρόκολο, μειώνει τον κίνδυνο για παχυσαρκία, διαβήτη, καρδιακές παθήσεις και άλλα. Μπορεί επίσης να συμβάλλει στην υγιή επιδερμίδα και δυνατές τρίχες, αυξημένη ενέργεια και συνολικά χαμηλότερο σωματικό βάρος.

Επίσης μπορεί να αποτελέσει πιθανό και κίνδυνο για την υγεία, εάν παίρνετε αραιωτικά (αντιπηκτικά) αίματος, όπως η βαρφαρίνη (warfarin), είναι σημαντικό να μην αρχίσετε ξαφνικά να τρώτε περισσότερες, ή λιγότερες τροφές, που περιέχουν βιταμίνη Κ, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος. Είναι η συνολική διατροφή που είναι σημαντικότερη για την πρόληψη των ασθενειών και την επίτευξη καλής υγείας. Το κλειδί για μια υγιεινή διατροφή είναι να τρώτε μια ποικιλία από τροφές, αντί να επικεντρωθείτε σε μεμονωμένες διατροφικές ομάδες.

Oφέλη για την υγεία:
Καταπολέμηση του καρκίνου
Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας λαχανικών από την ίδια οικογένεια με το μπρόκολο έχει συσχετιστεί με χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου, ιδιαίτερα καρκίνου του πνεύμονα και του παχέος εντέρου. Μελέτες έχουν δείξει ότι η σουλφοραφάνη (sulforaphane), η θειούχα ένωση που δίνει στο μπρόκολο την πικρότητα στην γεύση του είναι, επίσης, εκείνη που του δίνει την δύναμη για την καταπολέμηση του καρκίνου. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η σουλφοραφάνη μπορεί να αναστείλει το ένζυμο δεακετυλάση ιστόνης (histone deacetylase - HDAC), που είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στην ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων. Η δυνατότητα διακοπής των ενζύμων HDAC θα μπορούσε να καταστήσει τα τρόφιμα που περιέχουν σουλφοραφάνη δυνητικά ισχυρό μέρος της θεραπείας του καρκίνου στο μέλλον. Η σουλφοραφάνη τώρα μελετάται για την ικανότητά της να καθυστερεί, ή να επιβραδύνει τον καρκίνο, με πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα στους καρκίνους του μελανώματος, του οισοφάγου, του προστάτη και του παγκρέατος.

Μια άλλη σημαντική βιταμίνη που περιέχει το μπρόκολο, το φυλλικό οξύ, έχει βρεθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του μαστού στις γυναίκες. Η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος (σε τρόφιμα) έχει επίσης δείξει καλά σημάδια στην προστασία κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου, του στομάχου, του παγκρέατος και του τραχήλου της μήτρας. Αν και ο μηχανισμός πίσω από αυτήν την προστασία δεν είναι ακόμα κατανοητός, οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορεί να έχει να κάνει με τον ρόλο του φυλλικού οξέος στην παραγωγή DNA και RNA και την πρόληψη των μεταλλάξεων.

Βελτίωση της υγείας των οστών
Η έλλειψη βιταμίνης Κ συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο κατάγματος οστού. Μόνο μία κούπα ψιλοκομμένο μπρόκολο παρέχει 92 μικρογραμμάρια βιταμίνης Κ, πολύ περισσότερο από το 100% της καθημερινής σας ανάγκης. Η κατανάλωση επαρκούς ποσότητας βιταμίνης Κ συμβάλλει στην υγεία των οστών, επειδή βελτιώνει την απορρόφηση του ασβεστίου και μειώνει την απόρριψή τους μέσω των ούρων. Το μπρόκολο συμβάλλει επίσης στην καθημερινή σας ανάγκη για ασβέστιο, παρέχοντας 43 χιλιοστόγραμμα σε μία κούπα.

Αντιγήρανση
Η αντιοξειδωτική βιταμίνη C, όταν καταναλώνεται στην φυσική της μορφή (σε φρέσκα προϊόντα και όχι σε συμπληρώματα διατροφής), μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της βλάβης του δέρματος από τον ήλιο και τη ρύπανση, στην μείωση των ρυτίδων και στην βελτίωση της συνολικής υφής του δέρματος. Το μυαλό μας συνήθως πάει απευθείας στα εσπεριδοειδή, όταν σκεφτόμαστε την βιταμίνη C, αλλά ξέρατε ότι το μπρόκολο παρέχει 81 χιλιοστόγραμμα σε μία μόνο κούπα; Αυτή η ποσότητα είναι κάτι περισσότερο από αυτό που χρειάζεστε σε μια ολόκληρη μέρα! Η βιταμίνη C διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στον σχηματισμό του κολλαγόνου, του βασικού συστήματος υποστήριξης του δέρματος. Η βιταμίνη Α και η βιταμίνη Ε, που είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την υγεία της επιδερμίδας, υπάρχουν σε καλές ποσότητες στο μπρόκολο.

Βελτιωμένη πέψη και φυσική αποτοξίνωση
Η κατανάλωση τροφών με φυσικές ίνες, όπως το μπρόκολο, μπορεί να αποτρέψει την δυσκοιλιότητα, να διατηρήσει μια υγιή πεπτική οδό και να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου. Η επαρκή κατανάλωση φυτικών ινών προάγει την καλή εντερική λειτουργία, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την καθημερινή αποβολή των τοξινών μέσω της χολής και των κοπράνων. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι οι διαιτητικές ίνες μπορούν επίσης να διαδραματίσουν κάποιον ρόλο στη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος και της φλεγμονής.

Προστασία από χρόνιες ασθένειες
Σύμφωνα με τους ειδικούς η αυξημένη πρόσληψη διαιτητικών ινών συνδέεται με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο για στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο, υπέρταση, διαβήτη, παχυσαρκία και ορισμένες γαστρεντερικές ασθένειες.Η αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών έχει επίσης αποδειχθεί ότι μειώνει την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα χοληστερόλης, βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη και αυξάνει την απώλεια βάρους για τα παχύσαρκα άτομα.


Θρεπτικά συστατικά:

Μία κούπα ψιλοκομμένο, ωμό μπρόκολο (περίπου 91 γραμμάρια) περιέχει:
31 θερμίδες
0 γραμμάρια λίπους
6 γραμμάρια υδατανθράκων (μεταξύ των οποίων 2 γρ. ζάχαρης και 2 γρ. ινών) και
3 γραμμάρια πρωτεΐνης

Μόλις μία κούπα μπρόκολο παρέχει πάνω από το 100% της καθημερινής σας ανάγκης για βιταμίνη C και βιταμίνη Κ και είναι επίσης μια καλή πηγή βιταμίνης Α, φυλλικού οξέος και καλίου.Το μπρόκολο κατατάσσεται στις 20 κορυφαίες τροφές με βάση τον δείκτη ANDI (Δείκτης πυκνότητας θρεπτικών συστατικών), ο οποίος μετράει την περιεκτικότητα σε βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία και φυτοθρεπτικά συστατικά μιας τροφής σε σχέση με το θερμιδικό της περιεχόμενο.


Tι πρέπει να ξέρουμε γι’ αυτό:

1. Μέλος γνωστής οικογένειας
Το μπρόκολο ανήκει στην οικογένεια των Σταυρανθών (Κραμβοειδών) μαζί με το κουνουπίδι, το λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελλών και προέρχεται από το άγριο λάχανο. Η καταγωγή του είναι από την Ιταλία, ενώ στη Γαλλία το έκανε γνωστό η Αικατερίνη των Μεδίκων όταν παντρεύτηκε τον Γάλλο βασιλιά Ερρίκο Β΄. Σήμερα είναι από τα πιο διάσημα πράσινα λαχανικά σε όλο τον κόσμο με πολλούς οπαδούς που είτε το αγαπούν, είτε αγαπούν να το μισούν.

2. Μπρόκολο δεν είναι μόνο 1

Στο ράφι του μανάβη μπορεί συνήθως να βρίσκουμε το κλασικό μπρόκολο με την πράσινη κεφαλή που αποτελείται από πολλά μικρά μπουκετάκια, ωστόσο δεν υπάρχει μόνο αυτό. Το αδερφάκι του ακούει στο όνομα μπρόκολο ρομανέσκο και έχει μία ασυνήθιστη αλλά και εντυπωσιακή όψη, καθώς έχει πυραμυδοειδές σχήμα που αποτελείται από πολλές κορυφές με κλειστά άνθη, σε γεωμετρική συμμετρία. Μία ακόμη διαφορά εντοπίζουμε και στους χρωματισμούς των μπρόκολων, που είναι από πράσινο έως μοβ.

3. Είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά
Όλοι θυμόμαστε τις μαμάδες μας να επιμένουν ότι πρέπει να φάμε το μπρόκολο μας γιατί είναι πολύ υγιεινό και μας κάνει καλό. Δίκιο είχαν! Το μπρόκολο είναι πλούσιο σε βιταμίνες και ειδικά σε βιταμίνη C και είναι καλή πηγή ασβεστίου, μαγνησίου, φολικού οξέως και καλίου, που το κάνουν ισχυρό αντιοξειδωτικό και ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

4. Φτωχό σε θερμίδες
Με μόλις περίπου 25-30 θερμίδες ανά 100γρ. το μπρόκολο γίνεται απαραίτητη τροφή στο διαιτολόγιό μας, ειδικά εάν θέλουμε να χάσουμε βάρος.

5. Φυσικό φάρμακο
Το ταπεινό μπρόκολο είναι ένας δυνατός σύμμαχος της υγείας. Φημίζεται για τις αντικαρκινικές του ιδιότητες, με τα φυτοχημικά που περιέχει να αυξάνουν τη δραστηριότητα ομάδας ενζύμων που καταστρέφουν τους καρκινικούς παράγοντες και τα λοιπά θρεπτικά συστατικά του να εμποδίζουν την ανάπτυξη καρκινογενών κυττάρων. Επίσης, προλαμβάνει τα καρδιαγγειακά νοσήματα ρίχνοντας τα επίπεδα της χοληστερίνης και βοηθάει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Στα συν ότι βοηθάει στη ρύθμιση των επιπέδων του σακχάρου, είναι ωφέλιμο για τα οστά, κάνει καλό στα μάτια, βοηθάει στη δυσκοιλιότητα και επιπλέον βελτιώνει την εικόνα της επιδερμίδας.

6. Πώς το επιλέγουμε;
Όταν αγοράζουμε μπρόκολο δεν παίρνουμε απλά το πρώτο που θα βρούμε πάνω-πάνω στο καφάσι. Καταρχάς έχουμε υπόψη ότι είναι φθινοπωρινό-χειμερινό λαχανικό και όπως όλα τα λαχανικά και τα φρούτα, το επιλέγουμε όταν είναι στην εποχή του. Για να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε πάρει το πιο φρέσκο, διαλέγουμε μπρόκολο με βαθύ πράσινο χρώμα, που έχει αρκετά σκληρή σάρκα και άκαμπτα κοτσάνια. Σημειώνουμε ότι το κιτρινωπό χρώμα στην κεφαλή του μπρόκολου σημαίνει ότι έχουν ανοίξει τα μπουμπούκια του.

7. Πώς το συντηρούμε;
Γενικά καλό είναι να μην αγοράζουμε μεγάλες ποσότητες λαχανικών και συγκεκριμένα περισσότερα από όσα πρόκειται να καταναλώσουμε άμεσα. Το μπρόκολο άλλωστε, δεν μπορεί να διατηρηθεί φρέσκο στο ψυγείο για περισσότερες από 5 μέρες. Εάν μας μείνει μπρόκολο ή πρόκειται να το μαγειρέψουμε τις επόμενες ημέρες, πριν το βάλουμε στο ψυγείο το τυλίγουμε σε χαρτί κουζίνας και το βάζουμε μέσα σε πλαστική σακούλα. Εναλλακτικά, μπορούμε να το καταψύξουμε, αφού το κόψουμε σε μικρά μπουκετάκια τα οποία ζεματίζουμε για 3-4 λεπτά σε βραστό νερό, τα στραγγίζουμε, τα αφήνουμε να στεγνώσουν και τα βάζουμε σε πλαστικά σακουλάκια τροφίμων.

8. Για να μην μυρίζει
Ο βασικός λόγος για τον οποίο οι περισσότεροι αποφεύγουν το μπρόκολο είναι η οσμή που αναδίδει την ώρα του βρασμού, η οποία μένει μετά στην κουζίνα για ώρες. Υπάρχει όμως τρόπος να εξαφανίσουμε τη δυσάρεστη μυρωδιά. Την ώρα του βρασμού απλά προσθέτουμε στην κατσαρόλα μια φέτα ψωμί ή ένα κρεμμύδι ολόκληρο καθαρισμένο ή 1 λεμόνι κομμένο στα 2.

9. Το σωστό βράσιμο
Ο πιο υγιεινός τρόπος για να μαγειρέψουμε το μπρόκολο είναι στον ατμό, ώστε να διατηρούνται σε μεγάλο ποσοστό τα θρεπτικά συστατικά του. Ωστόσο μιας και δεν έχουμε όλοι ατμομάγειρα ή έστω τα κατάλληλα σκεύη για μαγείρεμα στον ατμό, υπάρχει πάντα ο παραδοσιακός τρόπος μαγειρέματος του μπρόκολου, το βράσιμο. Προσέχουμε πάντα να μην το παραβράζουμε, 8-10 λεπτά είναι υπεραρκετά και αμέσως μετά το περνάμε απότομα από παγωμένο νερό για να διατηρηθεί το χρώμα του.

10. Τι φτιάχνουμε με μπρόκολο
Η γεύση του σε αντίθεση με τη μυρωδιά του δεν είναι τόσο έντονη, επιτρέποντάς μας να το χρησιμοποιούμε σε πολλές συνταγές. Η πιο κλασσική είναι βραστό ή στον ατμό και σερβιρισμένο με λαδολέμονο, που γίνεται εξαιρετική ζεστή σαλάτα και συνοδευτικό για ψάρι και ψητά κρέατα. Για σαλάτα με μπρόκολο βέβαια μπορούμε να το κρατήσουμε και ωμό και να χρησιμοποιήσουμε μόνο τα μπουκετάκια του. Με μπρόκολο επίσης φτιάχνουμε σούπες, σουφλέ, τάρτες και πουρέ. Μπαίνει με μεγάλη επιτυχία σε σάλτσες για ζυμαρικά, σε ριζότα και σε μαγειρευτά κρέατα με λαχανικά. Οι γκρατιναρισμένες εκδοχές του με τυριά, κρέμα και αλλαντικά δεν αφήνουν κανέναν ασυγκίνητο





Share on Google Plus

About kostas13

Καλώς ορίσατε στο Παπαγάλο Του Διαδικτύου! Ο σκοπός δημιουργίας αυτού του blog είναι η συγκέντρωση αναρτήσεων που βρίσκουμε κατά καιρούς στο διαδίκτυο και μας κινούν το ενδιαφέρον, αλλά δεν αποτελούν απαραίτητα θέση και άποψη του παρόντος ιστολογίου. Ελπίζουμε να βρείτε θέματα που σας ενδιαφέρουν και να μας επισκέπτεστε συχνά!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου