Ξεκίνησε την Πέμπτη και τελειώνει αύριο το 58ο Ράλι Ακρόπολις, ή "Ράλι των Θεών" όπως συνήθισε να το αποκαλεί ο κόσμος του αυτοκινήτου. Το πρώτο διεξήχθη το 1953. Πολλά άλλαξαν από τότε.
Χαζεύοντας το βίντεο που παραθέτουμε στο τέλος του κειμένου, θα θαυμάσετε μια άλλη Αθήνα. Τα Volvo της δεκαετίας του '50 κατεβαίνουν από τον λόφο της Ακρόπολης, αφήνοντας... σκόνη πίσω τους (κανένα πλακόστρωτο!) και σπινιάρουν στην Διονυσίου Αεροπαγίτου που είναι άδεια από κτήρια και κόσμο. Έξι δεκαετίες μετά η Ακρόπολη είναι το σύμβολο μιας εντελώς διαφορετικής πόλης
Αλλά δεν είναι μόνο η Αθήνα που άλλαξε. Στις βραβεύσεις, κοστουμαρισμένοι κύριοι που σε τίποτε δεν μοιάζουν με αθλητές που πέρασαν δύο χιλιάδες και βάλε λυσσασμένα χιλιόμετρα οδηγώντας οριακά στις άκρες των γκρεμών, έρχονται να παραλάβουν τα τρόπαιά τους. Μέχρι και κομψές κυρίες.
Σήμερα, το Ακρόπολις είναι κομμάτι του WRC -ο ερασιτεχνισμός δεν χωράει πια εδώ. Όχι ότι τα πράγματα είναι τόσο στημμένα όσο στην Formula 1. Ακόμη μπορεί ένας λάτρης του αυτοκινήτου να βρεθεί με τους οδηγούς στα σημεία τερματισμού, να συζητήσει μαζί τους, να δει από κοντά τα παρανοϊκά μοντέλα που οδηγούν. Αλλά πάνω στο χώμα των ελληνικών βουνών, τα πάντα κρίνονται στο όριο. Δεν υπάρχει χρόνος για πόζα, για χαμόγελα, για έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης. Το μόνο που δεν άλλαξε από το 1953 είναι ότι αυτό είναι το σκληρότερο ράλι στην Ευρώπη.
Αλλά ας μην το παρατραβάμε με τα λόγια.
Ακολουθούν 10 πράγματα για το Ράλι Ακρόπολις που δεν γνωρίζετε και που θα σάς πουν τα πάντα για την ιστορία του:
Το πρώτο Διεθνές Ράλι Ακρόπολις διεξήχθη το 1953, αλλά μια χρονιά νωρίτερα είχε διοργανωθεί το Rally ΕΛΠΑ, που υπήρξε και η ατιία και αφορμή για τον μεγάλο ελληνικό αγώνα. Το είχε κερδίσει ο σπουδαίος Τόνι Πεσματζόγλου και η επιτυχία του έκανε τον Απόστολο Νικολαΐδη να δουλέψει για να το κάνει διεθνή αγώνα.
Το 1956 το Ράλι Ακρόπολις μπήκε στο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος και το 1973 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, μετέπειτα WRC.
To 1974, η παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση είχε για θύμα το Ράλι Ακρόπολις που δεν διεξήχθη.
Το 1982 το Ράλι Ακρόπολις το κέρδισε μια γυναίκα! Η Μισέλ Μουτόν από την Γαλλία, με το ιστορικό Audi Quattro, το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο που νίκησε στο Ακρόπολις.
Το 1995 το Ράλι Ακρόπολις δεν ήταν στο καλεντάρι του WRC κι έτσι το κέρδισαν οι Βωβός - Στεφανής, πρώτοι Έλληνες μετά από 40 χρόνια και την αρχική κυριαρχία του Τόνι Πεσματζόγλου.
Από το 1996 ως το 2002, ο αείμνηστος Κόλιν ΜακΡέι κέρδισε 5 χρονιές το Ακρόπολις, κι έτσι είναι ο πολυνίκης οδηγός του. Από 3 φορές του έχουν πάρει ο Μίκι Μπιαζιόν και ο Κάρλος Σάινθ. Ο Τάσος Λιβιεράτος, πιο γνωστός ως "Σιρόκο" έχει βγει 7 φορές πρώτος Έλληνας.
14 από τους 17 παγκόσμιους πρωταθλητές που δοκίμασαν την τύχη του στο Ράλι Ακρόπολις, το κέρδισαν έστω και μία φορά. Οι τρεις που δεν τα κατάφεραν είναι οι: Σάντρο Μουνάρι, Χάνου Μίκολα και Τόμι Μάκινεν.
Το 2005 ο Κάρλος Σάινθ έτρεξε τον τελευταίο αγώνα της καριέρας του στο Ακρόπολις (βγήκε τρίτος), τον αγώνα που τού έδωσε, 15 χρόνια νωρίτερα, τη πρώτη από τις 25 συνολικά νίκες του στο WRC.
Το πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο στο Acropolis ήταν το Ford Focus RS WRC με 7 νίκες (χάρη στους ΜακΡέι και Γκρόνχολμη) και μετά ακολουθεί η Lancia Delta Integrale που τις δεκαετίες '80 και '90 πήρε 6 φορές τη νίκη.
Αναλυτικά, οι νικητές και τα αυτοκίνητά τους:
1952 - Τ. Πεσματζόγλου, Chevrolet V8
1953 - Ν. Παπαμιχαήλ, Jaguar XK 120
1954 - Π. Παπαδόπουλος, Opel Record
1955 - Τ. Πεσματζόγλου, Opel Kapitan
1956 - Β. Σοκ, Mercedes 300 SL
1957 - Τ. Εσταζέ, Ferrari 250 GT
1958 - Τ. Βιρορέζι, Lancia Aurelia GT
1959 - Β. Λέβι, Auto Union 1000
1960 - B. Σοκ, Mercedes 220 SE
1961 - Ε. Κάρλσον, Saab 96
1962 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 200 SE b
1963 - Ε. Μπόρινγκερ, Mercedes 300 SE
1964 - Τ. Τράνα, Volvo PV 544
1965 - Σ.Μ. Σκουκ, Volvo Amazon
1966 - Β. Σόντερστορμ, Ford Lotus Cortina
1967 - Π. Χόπκιρκ, BMC Cooper 1275 S
1968 - Ρ. Κλάρκ, Ford Escort Twin-Cam
1969 - Π. Τόιβονεν, Porsche 911 S
1970 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/1600
1971 - Ο. Αντερσον, Alpine Renault A/110/1600
1972 - Χ. Λίντμπεργκ, Fiat 124 Sport Spider
1973 - Ζ.Λ. Τεριέ, Alpine Renault A/110/1600
1974 - Δεν διεξήχθη
1975 - Β. Ρερλ, Opel Ascona RS
1976 - X. Κάλστρομ, Datsun 160 J
1977 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS
1978 - Β. Ρερλ, Fiat 131 Abarth Rally
1979 - Μ. Βάλντεγκααρντ, Ford Escort RS
1980 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS
1981 - Α. Βάτανεν, Ford Escort RS
1982 - Μ. Μουτόν, Audi Quattro
1983 - Β. Ρερλ, Lancia Rally
1984 - Σ. Μπλόμκβιστ, Audi Quattro
1985 - Τ. Σάλονεν, Peugeot 205 T16
1986 - Γ. Κάνκουνεν, Peugeot 205 T16
1987 - Μ. Αλεν, Lancia Delta 4WD
1988 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale
1989 - Μ. Μπιαζιόν, Lancia Delta HF Integrale
1990 - Κ. Σάινθ, Toyota Celica Turbo
1991 - Γ. Κάνκουνεν, Lancia Delta HF Integrale 16V
1992 - Ν. Οριόλ, Lancia Delta HF Integrale
1993 - Μ. Μπιαζιόν, Ford Escort Cosworth 4x4
1994 - Κ. Σάινθ, Subaru Impreza 555
1995 - Α. Βωβός, Lancia Delta HF Integrale
1996 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza 555
1997 - Κ. Σάινθ, Ford Escort WRC
1998 - Κ. ΜακΡέι, Subaru Impreza WRC
1999 - Ρ. Μπερνς, Subaru Impreza WRC 99
2000 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus WRC
2001 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 01
2002 - Κ. ΜακΡέι, Ford Focus RS WRC 02
2003 - Μ. Μάρτιν, Ford Focus RS WRC 03
2004 - Π. Σόλμπεργκ, Subaru Impreza WRC04
2005 - Σ. Λοέμπ, Citroen Xsara WRC
2006 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC06
2007 - Μ. Γκρόνχολμ, Ford Focus RS WRC07
2008 - Σ. Λοέμπ, Citroen C4 WRC
2009 - Μ. Χίρβονεν, Ford Focus RS WRC09
2010 - Δεν διεξήχθη
2011 - Σ. Οζιέ, Citroen DS3 WRC
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου