Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι χωρίς αμφιβολία ο καλλιτέχνης πίσω από μερικά από τα διασημότερα έργα ζωγραφικής τέχνης στην ιστορία, ωστόσο οι ειδικοί της τέχνης λίγα γνωρίζουν σχετικά με το πώς έμοιζε ο ίδιος.
Επειδή αυτή η μεγαλοφυΐα της Αναγέννησης δεν δημοσίευσε αυτοπροσωπογραφίες από τα νεανικά του χρόνια, οι ακαδημαϊκοί ανά τον κόσμο έχουν αναγκαστεί να διερευνήσουν εις βάθος τις υποψίες τους ότι μπορεί να έχει τοποθετήσει την εικόνα του σε ένα από τα αριστουργήματά του, και μάλιστα στον διάσημο «Μυστικό Δείπνο».
Ο ιστορικός τέχνης δρ Ross King παρουσίασε πρόσφατα νέα στοιχεία που, όπως ο ίδιος πιστεύει, καταδεικνύουν ότι στον εν λόγω πίνακα ο Ντα Βίντσι χρησιμοποιεί το πρόσωπό του για δύο αποστόλους: τον Θωμά και τον Ιάκωβο. Ο δρ King στηρίζεται στο πορτρέτο ενός άνδρα με κόκκινο χρώμα, το οποίο δημιουργήθηκε το 1515, και πιστεύεται ότι είναι η αυτοπροσωπογραφία του Ντα Βίντσι.
«Έχει κλασική ελληνική μύτη, μακριά μαλλιά και γενειάδα, όπως ο Ιάκωβος στον πίνακα. Επιπλέον, ο Θωμάς κάνει μια χειρονομία με το δάχτυλό του, που αναφέρεται στα κείμενα ως σήμα-κατατεθέν του Ντα Βίντσι», εξηγεί ο δρ King. Ωστόσο ο επιστήμονας και μελετητής του Λεονάρντο ντα Βίντσι και των έργων του, Charles Nicholl λέει σχετικά: «Ο μοναδικός από όλους τους Αποστόλους με τον οποίο ο Λεονάρντο δεν θα επιθυμούσε με τίποτα να ταυτιστεί μαζί του, είναι ο Θωμάς. Και ο λόγος είναι απλός. Ο Ντα Βίντσι ήταν μεγάλος υποστηρικτής του διαλόγου και των ερωταποκρίσεων πριν καταλήξει σε ένα συμπέρασμα και δεν αποδεχόταν εύκολα ό,τι του έλεγαν οι άλλοι. Σε αντίθεση με τον Θωμά…».
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η «εύρεση» εικόνων του Λεονάρντο στους πίνακές του έχει γίνει τα τελευταία χρόναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές «παιχνίδι» ανάμεσα στους ακαδημαϊκούς, με πιο γνωστή «ανακάλυψη» αυτή που αναφέρει ότι η Μόνα Λίζα είναι στην πραγματικότητα αυτοπροσωπογραφία του Ντα Βίντσι με… αμφίεση!
Ο ιστορικός τέχνης δρ Ross King παρουσίασε πρόσφατα νέα στοιχεία που, όπως ο ίδιος πιστεύει, καταδεικνύουν ότι στον εν λόγω πίνακα ο Ντα Βίντσι χρησιμοποιεί το πρόσωπό του για δύο αποστόλους: τον Θωμά και τον Ιάκωβο. Ο δρ King στηρίζεται στο πορτρέτο ενός άνδρα με κόκκινο χρώμα, το οποίο δημιουργήθηκε το 1515, και πιστεύεται ότι είναι η αυτοπροσωπογραφία του Ντα Βίντσι.
«Έχει κλασική ελληνική μύτη, μακριά μαλλιά και γενειάδα, όπως ο Ιάκωβος στον πίνακα. Επιπλέον, ο Θωμάς κάνει μια χειρονομία με το δάχτυλό του, που αναφέρεται στα κείμενα ως σήμα-κατατεθέν του Ντα Βίντσι», εξηγεί ο δρ King. Ωστόσο ο επιστήμονας και μελετητής του Λεονάρντο ντα Βίντσι και των έργων του, Charles Nicholl λέει σχετικά: «Ο μοναδικός από όλους τους Αποστόλους με τον οποίο ο Λεονάρντο δεν θα επιθυμούσε με τίποτα να ταυτιστεί μαζί του, είναι ο Θωμάς. Και ο λόγος είναι απλός. Ο Ντα Βίντσι ήταν μεγάλος υποστηρικτής του διαλόγου και των ερωταποκρίσεων πριν καταλήξει σε ένα συμπέρασμα και δεν αποδεχόταν εύκολα ό,τι του έλεγαν οι άλλοι. Σε αντίθεση με τον Θωμά…».
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η «εύρεση» εικόνων του Λεονάρντο στους πίνακές του έχει γίνει τα τελευταία χρόναι ένα ιδιαίτερα δημοφιλές «παιχνίδι» ανάμεσα στους ακαδημαϊκούς, με πιο γνωστή «ανακάλυψη» αυτή που αναφέρει ότι η Μόνα Λίζα είναι στην πραγματικότητα αυτοπροσωπογραφία του Ντα Βίντσι με… αμφίεση!
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου