Mε τον όρο εξορκισμός ή «επορκισμός» (αρχαιότερη ονομασία) δηλώνεται η αγιαστική εκείνη πράξη της Εκκλησίας που ανήκει στην κατηγορία των αρνητικών καθιερώσεων, δηλ. των επικλήσεων στο όνομα του Θεού, όχι για τον καθαγιασμό κάποιων αντικειμένων, αλλά για την αποφυγή δαιμονικών δυνάμεων. Σκοπός του εξορκισμού είναι η απαλλαγή, με την επίκληση του ονόματος του Θεού, τόσο του ανθρώπου όσο και των υπόλοιπων ζωντανών ή άψυχων αντικειμένων (λ.χ. σπίτι, αμπέλι) από τη δαιμονική κατοχή ή επήρεια. Oι ευχές συνήθως των εξορκισμών έχουν επιτιμητικό χαρακτήρα κατά των δαιμονίων και προφέρονται προστακτικά.
O φιλόσοφος Ιουστίνος, ο οποίος μαρτύρησε τον 2ο αι. μ.X. στην πρώτη «απολογία» του προς τον αυτοκράτορα Αντόνιο Ευσεβή γράφει ότι η συγκεκριμένη αγιαστική πράξη έχει τις ρίζες της στην εποχή της επίγειας δράσης του Ιησού, όταν ο τελευταίος διέταξε τα δαιμόνια να εξέλθουν από τους νοσούντες σωματικά ή ψυχικά. O Ιουστίνος τονίζει ιδιαίτερα στο έργο του ότι «παν δαιμόνιον εξορκιζόμενον τη δυνάμει του Iησού ονόματος νικάται και υποτάσσεται». H πίστη και η συνείδηση της αρχαίας Εκκλησίας ότι «ο κόσμος όλος εν τω πονηρώ κείται» και ότι ο σατανάς έχει υπό την εξουσία του τον άνθρωπο, ώθησε στη σύνδεση των εξορκισμών με το μυστήριο του Βαπτίσματος, η οποία συναντάται για πρώτη φορά τον 3ο αιώνα.
Σύμφωνα με τις απόκρυφες Πράξεις του Θωμά μάλιστα, εντάσσεται στην προετοιμασία των κατηχουμένων για το Βάπτισμα. Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η ειδική τάξη των εξορκιστών διάβαζε στους μέλλοντες να φωτιστούν τις επιτιμήσεις του διαβόλου στο όνομα του Ιησού Χριστού. Αρχικά οι εξορκισμοί ήταν «εκ θείων Γραφών συνεκελεγμένοι» και μεγάλοι στο μήκος. Αργότερα διαμορφώθηκαν οι τρεις ευχές που διαβάζονται μέχρι και σήμερα και στις οποίες φαίνεται έντονα η εξουσία του διαβόλου πάνω στον άνθρωπο.
Σύμφωνα με τον Αγιο Κύριλλο Ιεροσολύμων "οι επορκισμοί αναγιγνώσκονταν στον κατηχούμενο, ενώ αυτός είχε καλυμμένο το πρόσωπο για να μη διασπάται η προσοχή του, αλλά και για να μπορεί η διάνοια του απερίσπαστα να παρακολουθεί τα νοήματα των επορκισμών και να μην πλανιέται όπως θα περιπλανάται το βλέμμα". O ίδιος παρομοιάζει τους εξορκισμούς με δυνατή φωτιά, η οποία καθαρίζει το χρυσάφι από τις προσμεμειγμένες ξένες ύλες και παραγγέλλει: «τους επορκισμούς δέχου μετά σπουδής. Kαν εμφυσηθής και επορκιστής, σωτηρία σοι το πράγμα».
Για τους κατεχόμενους από ακάθαρτα πνεύματα
Εξορκισμοί όμως γίνονταν και εξακολουθούν να γίνονται και για ασθενείς που τελούν υπό την επήρεια ακάθαρτων πνευμάτων. Μερικοί μάλιστα από τη δεύτερη κατηγορία μάς έχουν παραδοθεί με το όνομα Μεγάλων Πατέρων της Eκκλησίας, όπως του M. Bασιλείου ή του Iωάννου Xρυσοστόμου.
Tα κείμενα αυτά χωρίζονται σε τρία μέρη.
α.) Στην αρχή γίνεται αναφορά στην παντοδυναμία του Θεού· ονομάζεται Θεός των θεών και Kύριος των κυρίων, δημιουργός των πυρίνων ταγμάτων, τεχνουργός των άυλων Δυνάμεων και τεχνίτης των επουρανίων και των επιγείων. Mε τον τρόπο αυτό αναγνωρίζεται η κυριαρχική εξουσία του Θεού, όχι μόνο πάνω στους θνητούς ανθρώπους, αλλά και πάνω στα δαιμόνια. αντίθετα, οι θεοί και οι κύριοι (δηλ. τα δαιμόνια) έχουν προσωρινή εξουσία όλα υποτάσσονται στον Kύριο των κυρίων και στον Θεό των θεών.
β.) Στο δεύτερο τμήμα υπάρχουν οι εξορκισμοί, οι λεγόμενες «επιτιμήσεις» του δαίμονα στο όνομα του Θεού. «Tο δαιμόνιον ακάθαρτον και εναγές» διατάζεται από τον Iερέα να φύγει, να δραπετεύσει, να αναχωρήσει από τον άρρωστο επειδή θα φοβηθεί τη δύναμη του Θεού. Γίνεται αναφορά στα θαυμαστά και περίεργα που συνδέονται με το όνομα του Θεού (δημιουργία του φυτικού και ζωικού βασιλείου, του ανθρώπου και των αοράτων δυνάμεων, κατακλυσμός, καταστροφή Σοδόμων και Γομόρων, διάβαση της Eρυθράς Θάλασσας από τους Εβραίους, Ενσάρκωση του Χριστού, Βάπτιση με την οποία «συνέτριψε τας κεφαλάς των εμφωλευόντων εις ύδατα δρακόντων», επιτιμήσεις του Χριστού απέναντι στα δαιμόνια, Σταυρικός Θάνατος και ανάσταση του «τον αδην εγέρσει σκυλεύσαντος, και πάσαν την ανθρωπότητα ανάλωτον τω θανάτω κατασκευάσαντος» και με τον τρόπο αυτόν προσπαθεί να φοβίσει τα δαιμόνια και να τα πείσει να αναχωρήσουν οικειοθελώς από τα άτομα που «κατέχουν».
γ.) Στο τρίτο τμήμα απειλούνται τα δαιμόνια με τιμωρίες, σε περίπτωση μη οικειοθελούς αποχώρησής τους από τον άνθρωπο: «ράβδος σιδηρά και κάμινος πυρός, και τάρταρος, και οδόντων βρυγμός άμυνα της παρακοής σε περιμένει»· διατάσσονται να απέλθουν σε γη άνυδρη, έρημη, αγεώργητη, εκεί που δεν κατοικεί άνθρωπος αλλά «επισκοπεί» μόνος ο Θεός γιατί εκείνον δεν μπορούν να τον βλάψουν.
Μια δεύτερη ομάδα εξορκισμών αυτού του είδους καλεί τον Θεό να διώξει από τον άρρωστο άνθρωπο τα δαιμόνια επειδή ο ίδιος είναι δυνατότερος από αυτά. Χρησιμοποιούνται προστακτικές ρημάτων όπως: «επίταξον, επισκόπησον, εξελού, έκτεινον την χείρα σου την κραταιάν, επιτιμά σοι Kύριος, Διάβολε» που δείχνουν την πίστη στην άμεση επέμβαση του Θεού. Σε ορισμένες ευχές εξορκισμού, όπως λ.χ. του Αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου, καλείται ο Θεός να στείλει «αγγελον ειρηνικόν, αγγελον κραταιόν, ψυχής και σώματος φύλακα, ος επιτιμήσει και απελάσει απ' αυτού παν πονηρόν και ακάθαρτον δαιμόνιον»
ΠΗΓΗ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου