Τα κρούσματα βίας που είχαν ξεσπάσει ανάμεσα στους οπαδούς της Παρί Σεν Ζερμέν και κορυφώθηκαν με το θάνατο ενός οπαδού το Φεβρουάριο του 2010 καταστάλθηκαν βίαια με το «σχέδιο Leproux», το οποίο ουσιαστικά διέλυσε κάθε οπαδική οντότητα μέσα στο «Παρκ ντε Πρενς», μεταβάλλοντας τη σύνθεση του γηπέδου και παραβιάζοντας τα ατομική δικαιώματα. Είναι αυτή η λύση;
Η ιστορία των οργανωμένων της Παρί είναι σχετικά γνωστή. Τα επεισόδια ήταν συχνά, με τις κερκίδες να έχουν χωριστεί. Το ένα πέταλο ήταν αυτό των οπαδών της Βουλώνης, μιας «λευκής» κερκίδας περισσότερο κοντά στην έννοια των Άγγλων χούλιγκαν, με έντονη ρατσιστική συμπεριφορά. Ακριβώς απέναντι, αυτοί της Οτέιγ, επηρεασμένοι από τους Ιταλούς Ultras, με πολυπολιτισμικό χαρακτήρα και πρώτο στόχο να δώσουν περισσότερο χρώμα και φωνή στο γήπεδο.
Η μεταξύ τους σύγκρουση κλιμακώθηκε σταδιακά και στο τέλος, το 2010, υπήρξε ένα νεκρός οπαδός από το Kop of Boulogne. Οι αρχές αντέδρασαν με διάλυση των συνδέσμων και των δύο πετάλων, ενώ επιβλήθηκαν απαγορεύσεις. Τα διαρκείας έμεναν για ένα διάστημα εκτός και τα εισιτήρια για τα πέταλα δίνονταν στην τύχη. Δηλαδή, όταν κάποιος έπαιρνε εισιτήριο για το κομμάτι των οργανωμένων, δεν ήξερε αν θα βρεθεί στην πλευρά της Βουλώνης ή της Οτέιγ.
Παράλληλα, η διοίκηση φρόντισε να ελέγχει απόλυτα τους νέους συνδέσμους. Οι οπαδοί αρχικά μποϊκοτάρισαν τα μέτρα με αποχή, ωστόσο, με τη νέα εποχή στην ομάδα, τα χρήματα από το Κατάρ και τις πανάκριβες μεταγραφές δεν μπορούσε να συνδυαστεί με επεισόδια. Έτσι, κάθε έλεγχος είναι αυστηρότατος και κάθε περίεργη συμπεριφορά διώκεται.
Με το θέμα ασχολείται ο Nicolas Hourcade στο πολύ ενδιαφέρον βιβλίο «Ποδόσφαιρο και κοινότητες οπαδών», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πλέθρον. Στο δικό του κεφάλαιο, ο Γάλλος κοινωνιολόγος στέκεται στην «ισοπεδωτική ταμπέλα του χουλιγκανισμού» και στις «επιβαλλόμενες κυρώσεις που δεν είναι πάντα ανάλογες των παραβάσεων». Τονίζει δε ότι η πολιτική που έχει εφαρμοστεί «θέτει ένα πρώτο ερώτημα: Πώς θα συμβιβαστούν τα πράγματα της ασφάλειας με το σεβασμό των δημόσιων ελευθεριών;», όπως και στην καταστροφή της γιορταστικής ατμόσφαιρας μέσα στο γήπεδο. Παραθέτει, λοιπόν, μία πρόταση που κατέθεσε, η οποία αντιτίθεται στην ακραία καταστολή και προκρίνει τη συνεργασία και την κοινωνική πρόληψη. Ακολουθεί ένα απόσπασμα:
«Το Φθινόπωρο του 2010 υποβάλαμε μια αναφορά στο Υπουργείο Αθλητισμού, κάνοντας προτάσεις για την ανάπτυξη μιας προληπτικής πολιτικής στη διαχείριση των οπαδών. Η αναφορά προτείνει μια άλλη πολιτική και έναν άλλο συμβιβασμό μεταξύ ασφάλειας, ελευθερίας και γηπεδικού περιβάλλοντος.
Προτείνει την αναγνώριση των συνδέσμων των οπαδών ως ισότιμων παραγόντων μέσα στον κόσμο του ποδοσφαίρου και τον σαφή καθορισμό των δικαιωμάτων και των καθηκόντων τους, προκειμένου να μειωθούν οι υφιστάμενες εντάσεις και αντιφάσεις [...] Προτείνει, ιδιαίτερα, να ενεργοποιήσει ποικίλες πρωτοβουλίες εκ μέρους των θεατών, επιτρέπει σε τούτη την ποικιλότητα να εκδηλωθεί μέσα στο γήπεδο και θέλει να καταστήσει τους οπαδούς όχι αναγκαστικά απλούς καταναλωτές, αλλά ενεργούς συντελεστές, αν το επιθυμούν, μέσα στο ποδόσφαιρο.
Απέναντι στη μονολιθικά κατασταλτική πολιτική διαχείρισης του οπαδισμού που βασίζεται στη “μηδενική ανοχή” προκρίνει μια διαβαθμισμένη και σφαιρική απάντηση, η οποία συνδέει την καταστολή των σοβαρών πράξεων, τον ενισχυμένο διάλογο μεταξύ όλων των συντελεστών και την κοινωνική πρόληψη, αντλώντας έμπνευση από ό,τι έχει ήδη εφαρμοστεί σε χώρες όπως η Γερμανία».
Όπως τονίζει ο Hourcade, η εν λόγω πρόταση αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία τόσο από τους συντελεστές του αθλητικού και πολιτικού κόσμου, που θεωρούν την κοινωνική πρόληψη ως δείγμα χαλαρότητας, όσο και από τους οπαδούς, που φοβούνται ότι έτσι θα γίνουν πολύ θεσμικοί. Αναμφίβολα όμως, θέτει ένα πλαίσιο προς συζήτηση, το οποίο με διάλογο, αμοιβαίες υποχωρήσεις και συμβιβασμούς, μπορεί να μειώσει αφενός τα κρούσματα της γηπεδικής βίας και αφετέρου να διατηρήσει την ατμόσφαιρα των γηπέδων…
* Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους οργανωμένους οπαδούς της Παρί διαβάστε το τεύχος 3 και το τεύχος 8 του περιοδικού HUMBA! (www.humbazine.gr)
ΠΗΓΗ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου