Το ποδόσφαιρο στην εποχή της εικόνας


Το 1999, ο πιλότος της Formula 1 Έντι Ινρβάιν εξασφάλιζε 25.000 δολάριο από ραδιοφωνικό σταθμό, λόγω του ότι χρησιμοποίησε την φωτογραφία του χωρίς σχετική άδεια. Από τότε έχει χυθεί πολύ νερό στο αυλάκι, με τα δικαιώματα εικόνας να αποτελούν ορισμένες φορές μεγαλύτερη μπίζνα ακόμα και από την ίδια την μεταγραφή…

Από εσώρουχα μέχρι παπούτσια και από σαμπουάν μέχρι αυτοκίνητα, η εκμετάλλευση της εικόνας των διάσημων ποδοσφαιριστών και των ομάδων μπορεί να αποδειχθεί ένα πολύτιμο εργαλείο μάρκετινγκ και να αποφέρει τεράστια κέρδη.

«Οι αθλητές και οι αθλήτριες έχουν καταλάβει την προοπτική της ανάπτυξης των δικαιωμάτων της εικόνας τους. Αν στοχεύσεις σε μια συγκεκριμένη περίοδο διαρκούς φήμες, μπορούν να αποκτήσουν μια τεράστια δυναμική κέρδους», τονίζει στο BBC ο Νάιτζελ Κάρι, από την εταιρεία Brant Report που ειδικεύεται στο αθλητικό μάρκετινγκ. «Τα δικαιώματα εικόνας είναι κάτι που μπορεί να είναι άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένο με την προσωπικότητα ενός ατόμου. Το πιο προφανές είναι το όνομα. Αν λέγεσαι Γκάρεθ Μπέιλ και το όνομά σου είναι σε μια φανέλα, έχει πνευματικά δικαιώματα για αυτό», εξηγεί.

Ο Ουαλός κατάφερε να κρατήσει το 50% των δικαιωμάτων της εικόνας του, ποσοστό μεγαλύτερο και από τον Κριστιάνο Ρονάλντο, με το υπόλοιπο να πηγαίνει στην ομάδα, η οποία ελπίζει μέσω του εμπορικού κομματιού να βγάλει ένα μέρος των χρημάτων που δαπάνησε για τα μεταγραφή. Ο Μπέιλ, παράλληλα, έχει συμπεριλάβει στα δικαιώματα και τον γνωστό πανηγυρισμό με τα χέρια του σε σχήμα καρδιάς, έτσι ώστε να εκμεταλλεύεται εμπορικά και αυτόν!

Ο Άντι Μπράουν, συντάκτης στο περιοδικό World Sports Law Report, τονίζει ότι ο ρόλος του Ουαλού στη Ρεάλ Μαδρίτης δεν είναι μόνο μια καλή παρουσία μέσα στο χορτάρι. Πρέπει να δουλέψει και στο μάρκετινγκ για να… βγάλει το συμβόλαιό του, κάτι που σημαίνει φωτογραφήσεις, παρουσίες σε καμπάνιες της ομάδας και άλλα.

«Ωστόσο, αν τα McDonald αποφασίσουν να δίνουν δώρο μια φιγούρα του Μπέιλ τότε είναι που ο παίκτης και η Ρεάλ Μαδρίτης θα χωρίσουν τα κέρδη», τονίζει ο Μπράουν και εξηγεί: «Τα εμπορικά σήματα είναι κάτι ελαφρώς διαφορετικό. Δεν έχει να κάνει με την εικόνα του αθλητή αυτή καθεαυτή, αλλά μπορεί να αποτελέσει μια μοναδική πράξη, ένα πανηγυρισμό γκολ, ή ένα σλόγκαν. Αλλά έχει να κάνει με τα δικαιώματα εικόνας. Και αν για παράδειγμα βγει ένα παιχνίδι υπολογιστή και ο χαρακτήρας του κάνει ένα πανηγυρισμό σαν του Μπέιλ, τότε ο παίκτης μπορεί να ζητήσει χρήματα για αυτό».

Τα χρήματα που εισρέουν από το συγκεκριμένο τομέα είναι πολλά και έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των φορολογικών αρχών, καθώς ερευνούν περιπτώσεις όπου μέρη των συμβολαίων σε παίκτες κατατίθενται ως πληρωμές για εκμετάλλευση της εικόνας, προκειμένου να ελαφρυνθεί η φορολογία, καθώς το ποσοστό που καλείται στην περίπτωση αυτή να πληρώσει ο παίκτης είναι μικρότερη!

Γύρω από την εικόνα των αθλητών έχει στηθεί ένα ολόκληρο σύστημα με εταιρείες, ατζέντηδες και πάρα πολλά χρήματα, τα οποία αρκετές φορές αποτελούν μεγαλύτερο λόγο για μεταγραφή από ό,τι η αξία του παίκτη μέσα στο γήπεδο. Παράλληλα, εξηγούν διάφορες τακτικές. Ο Μπέκαμ, για παράδειγμα, έπαιξε στην Παρί χωρίς να παίρνει μισθό από την ομάδα, δηλώνοντας ότι ζήτησε τα χρήματα που θα έπαιρνε να δοθούν σε φιλανθρωπίες. Έτσι, κέρδισε πόντους, διαφήμισε την εικόνα του, γλίτωσε από τη φορολογία του συμβολαίου και συνέχισε να παίρνει γενναία ποσά για την εικόνα του. Στο σύγχρονο ποδόσφαιρο οι αστέρες δεν κάνουν σχεδόν τίποτα δωρεάν…



Share on Google Plus

About kostas.alm

Καλώς ορίσατε στο Παπαγάλο Του Διαδικτύου! Ο σκοπός δημιουργίας αυτού του blog είναι η συγκέντρωση αναρτήσεων που βρίσκουμε κατά καιρούς στο διαδίκτυο και μας κινούν το ενδιαφέρον, αλλά δεν αποτελούν απαραίτητα θέση και άποψη του παρόντος ιστολογίου. Ελπίζουμε να βρείτε θέματα που σας ενδιαφέρουν και να μας επισκέπτεστε συχνά!

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου