Το Champions League επέστρεψε και εκατομμύρια φίλοι του ποδοσφαίρου σε όλο τον κόσμο «μαγεύτηκαν» ξανά από αυτή τη μεγάλη διοργάνωση. Ας δούμε λίγο και μια άλλη του όψη, αυτής των αριθμών. Στο λεγόμενο «modern football» δεν θα απείχε πολύ από την αλήθεια να πούμε ότι τέτοιες μεγάλες διοργανώσεις ερμηνεύονται εξίσου καλά και με όρους πολιτικής οικονομίας…
Ας πάρουμε για παράδειγμα την πιο «ανεπτυγμένη» ομάδα της διοργάνωσης που είναι η Πρωταθλήτρια Ευρώπης Μπάγερν Μονάχου.
Οι Βαυαροί πληρώνουν για συμβόλαια παικτών και προπονητή το ποσό των 148 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Το 2012-13 τα έσοδα της Μπάγερν ήταν 432 εκατομμύρια ευρώ,τα μέλη της μόνο, επειδή η ομάδα λειτουργεί με μοντέλο μελών-μετόχων, αποκόμισαν 6.75 εκατομμύρια ευρώ.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε ότι η Μπάγερν δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Μάλιστα, υπάρχουν μεγαλύτερα ακόμη μεγέθη που φέτος κατόρθωσε να φτάσει, μπαίνοντας έτσι στο άτυπο κλαμπ ομάδων που μετρούν έσοδα πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ. Ο λόγος που στεκόμαστε στην Μπάγερν και την χρίζουμε ως την πιο «ανεπτυγμένη» ομάδα έχει να κάνει ξεκάθαρα με το τίτλο της κατόχου αλλά και αυτό που πάντα έψαχνε να βρει ο Μαρξ στα λεγόμενα πιο ανεπτυγμένα κράτη του κόσμου.
Γιατί όμως όλα αυτά;Τις προάλλες είδαμε στο διαδίκτυο -περισσότερο μεταξύ σοβαρού και αστείου- να «ανοίγει» μια άτυπη συζήτηση για το αν υπάρχει Υπεραξία και αν αυτή εφαρμόζεται και στο ποδόσφαιρο. Ας προσπαθήσουμε να το προσεγγίσουμε λοιπόν στην πιο εμπορευματοποιημένη μορφή του ποδοσφαίρου σήμερα.
Έλεγε ο Μαρξ: «Η υπεραξία που παράγεται με την παράταση της εργάσιμης μέρας, επομένως και με την αύξηση του πρόσθετου χρόνου εργασίας, ονομάζεται απόλυτη υπεραξία.»
Αν οριοθετούσαμε ως μέρα διεξαγωγής αγώνων την Κυριακή θα βλέπαμε ότι η Πρωταθλήτρια Ευρώπης Μπάγερν έπαιζε σχεδόν όλο το χρόνο Σάββατο-Τετάρτη ενώ πρέπει να υπολογίσουμε και τα ταξίδια και τους αγώνες για το διηπειρωτικό που έδωσε.
Ένα άλλο στοιχείο που σχετίζεται με την υπεραξία έχει να κάνει με το γεγονός ότι αν σήμερα αποφάσιζε η Μπάγερν να πουλήσει όλους τους παίκτες της και τον προπονητή δεν θα έπαιρνε τα έσοδα των 432 εκατομμυρίων ευρώ. Ο μόνος τρόπος για να έβγαιναν αυτά τα έσοδα θα ήταν επομένως μια ανάλογη νικηφόρα χρονιά -«εργασίας» παικτών και προπονητή.
Όσο σκύβουμε πάνω στην Υπεραξία του Μαρξ όλο και περισσότερες εφαρμογές βλέπουμε να ισχύουν. Ακόμα και αυτό που ορίζεται ως σύνθεση του κεφαλαίου, δηλαδή τη σχέση σταθερού και μεταβλητού κεφαλαίου βρίσκει κατά «διαβολικό» τρόπο την εφαρμογή του.
Παρατηρούμε δηλαδή ότι αυξάνει πολύ πιο γρήγορα τις τεχνικές εκείνες που θα του αποφέρουν το κέρδος. Και εδώ μπορούμε να το δούμε και πέρα απο τη Μπάγερν με τις προετοιμασίες ομάδων στο εξωτερικό και το επιθετικό μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν. Η Μπάγερν μόνο από το κομμάτι του μάρκετινγκ πήρε 102.000.000, ενώ απεναντίας πολύ αργά αυξάνει εκείνο το μέρος του κεφαλαίου που ξοδεύεται για την αγορά της εργατικής δύναμης, αφού μόνο σχεδόν το μάρκετινγκ έχει καλύψει τα συμβόλαια ποδοσφαιριστών και προπονητή.
Υπεραξία λοιπόν στην απόλυτη μορφή της και κυριολεκτικά για να σε πιάνει «βέρτιγκο». Αριθμοί που ζαλίζουν και ανταγωνίζονται ακόμα και αριθμούς ετήσιων ΑΕΠ χωρών της Αφρικής…
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου