Ο άνθρωπος των σύγχρονων πολιτισμένων κοινωνιών χαρακτηρίζεται από υψηλό βιοτικό επίπεδο, μόρφωση και ικανή ενημέρωση μέσω των Μ.Μ.Ε. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, έντυπα και ηλεκτρονικά,, διαδραματίζουν τα τελευταία χρόνια σημαντικό ρόλο στην κοινωνία και την πολιτική, στον πολιτισμό και τη διάδοση των ιδεών, στην ενημέρωση του πολίτη. Ό,τι δεν υπάρχει στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ό,τι δεν βγαίνει στις ειδήσεις, -στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στην εφημερίδα, στο διαδίκτυο- τελικά δεν περιλαμβάνεται στον κόσμο μας. Η πραγματικότητά μας, οι απόψεις μας και οι γνώμες μας διαμορφώνονται από αυτά.
Τα Μ.Μ.Ε. θεωρούνται ως ο σημαντικότερος διαμορφωτής της κοινής γνώμης. Με τα ιδιαίτερα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιούν, με την επαναληπτικότητα που τα διακρίνει, με την εξέχουσα θέση που κατέχουν στη συνείδηση του κοινού, με την καθημερινή σχέση πομπού αποδέκτη κατορθώνουν να επηρεάζουν όλους μας.
Στη Ελλάδα τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται μια κοσμογονική αλλαγή στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης διότι καθημερινά εμφανίζονται νέοι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί, νέες εφημερίδες ενώ το διαδίκτυο τείνει να αποτελέσει το σημαντικότερο εργαλείο ενημέρωσης των ανθρώπων. Απ’όλες αυτές τις εξελίξεις δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος και ο χώρος την αθλητικής δημοσιογραφίας σε όλες του τις εκφάνσεις.
Η εφημερίδα είναι ένα Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης το οποίο αγαπήθηκε αλλά και αγαπιέται πολύ μέχρι σήμερα. Οι άνθρωποι επιλέγουν την εφημερίδα τόσο για την ενημέρωσή τους όσο και για την ψυχαγωγία τους. Το κόστος απόκτησης της μπορεί να είναι σχετικά μικρό ωστόσο λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας σε πολλούς που θέλουν σε καθημερινή βάση να ενημερώνονται μέσω αυτής. Το κύριο τεχνικό μέσο της είναι οι φωτογραφίες και οι απαθανάτιση των στιγμών. Τον αναγνώστη τον κερδίζουν συνήθως αυτά τα χαρακτηριστικά όπως επίσης και τα ωραία αθλητικά πρωτοσέλιδα με παχυλούς τίτλους. Πρόκειται για ένα Μ.Μ.Ε. το οποίο ο καθένας μπορεί να το μεταφέρει οπουδήποτε και να αφοσιωθεί στην ανάγνωση του. Σχετικά με το μέλλον της αθλητικής εφημερίδας θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα το κόστος απόκτησής της αφού ένας μέσος άνθρωπος δεν μπορεί καθημερινά να την αγοράζει. Θα πρέπει να πραγματοποιηθούν διάφορες επενδύσεις σχετικά με τον εμπλουτισμό τους είτε θεματικά είτε σε τεχνικά μέσα έτσι ώστε να αντέξει στον σκληρό ανταγωνισμό.
Η τηλεόραση είναι ένα σύγχρονο επίτευγμα του ανθρώπου με το οποίο πετυχαίνει να εκφράσει τις ιδέες του και τις σκέψεις του αλλά και να μεταδώσει μηνύματα, οπτικά και ακουστικά. Σε σχέση με την εφημερίδα η τηλεόραση κερδίζει σε αμεσότητα, ροή ειδήσεων και ρεπορτάζ, σε ήχο και σε εικόνα με φυσικό επακόλουθο τον εντυπωσιασμό και την έξαρση των συναισθημάτων. Εδώ πάνω είναι που οφείλει η τηλεόραση να επενδύσει, δηλαδή στην αμεσότερη συνδρομή του τηλεθεατή-φιλάθλου-οπαδού στην εξέλιξη αθλητικών εκπομπών. Η αποστολή μηνυμάτων σε εκπομπές και η συμμετοχή με τηλεφωνικές κλήσεις είναι δύο στοιχεία τα οποία μπορούν να βοηθήσουν. Ο άνθρωπος μέσα από αυτά νιώθει ότι συνδράμει στη εξέλιξη της εκπομπής, κατευθύνει εν μέρει της πορείας της ενώ το κυριότερο είναι ότι εκφράζει την γνώμη του. Επίσης η ύπαρξη διάφορων αθλητικών ερωτημάτων των παρουσιαστών προς τους τηλεθεατές είτε ως γκάλοπ είτε ως απλές ερωτήσεις εξελίσσονται σε ερεθίσματα στα οποία ο κόσμος δεν μένει ανεπηρέαστος. Επιπρόσθετα θα ήταν θετικό η ύπαρξη περισσοτέρων αθλητικών εκπομπών στην τηλεόραση κάτι το οποίο θα βοηθούσε στην καλύτερη και γρηγορότερη ενημέρωση. Το ραδιόφωνο, για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω, υπερτερεί στην γρήγορη ενημέρωση γεγονότων ενώ η τηλεόραση χάνει σε αυτό. Με την παρουσία ωστόσο περισσοτέρων αθλητικών προγραμμάτων καθ’όλη την διάρκεια της ημέρας μπορεί να καμφθεί αυτό το εμπόδιο.
Ζούμε σε μια ψηφιακή εποχή η οποία χαρακτηρίζεται από πολλές ανακατατάξεις και προσφορές νέων δυνατοτήτων στον χώρο των ηλεκτρονικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Το ραδιόφωνο ωστόσο παραμένει μέχρι και σήμερα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Πρόκειται για ένα μέσο το οποίο υπάρχει σε κάθε σπίτι και αποτελεί φορέα καλλιέργειας, ψυχαγωγίας αλλά και ενημέρωσης. Το πόσο σημαντικό είναι αυτό το μέσο για την αθλητική δημοσιογραφία αφορμάται από το γεγονός πως ο άνθρωπος μπορεί πλέον να ακούσει ραδιόφωνο στο σπίτι, στο αυτοκίνητο, στο δρόμο μέσω του κινητού του τηλεφώνου(εφόσον υπάρχει αυτή η δυνατότητα), μέσω μικρού τύπου ραδιοφώνου το οποίο το μετακινεί παντού, ακόμη και στις μοτοσικλέτες καθώς ορισμένες σήμερα παρέχουν και αυτή την δυνατότητα αλλά και πλέον μέσω διαδικτύου σε όποιο σημείο του πλανήτη βρίσκεται. Θεωρώ το ραδιόφωνο μεγάλη δύναμη στα Μ.Μ.Ε. όπου η εξελικτική του πορεία θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα.
Σήμερα υπάρχουν αρκετοί αθλητικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί και αυτό είναι θετικό διότι ακούγονται πολλές απόψεις αν και η προσπάθεια κατεύθυνσης της κοινής γνώμης είναι συχνή. Οι τηλεφωνικές κλήσεις των ακροατών στις εκπομπές αλλά και η αποστολή γραπτών μηνυμάτων προς τους παραγωγούς προσδίδει ζωντάνια και αμεσότητα. Ίσως στο μέλλον προστεθεί η δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μέσω video-κλήσεων έτσι ώστε παραγωγός και ακροατής να έχουν και εικόνα. Το ραδιόφωνο πλεονεκτεί στην άμεση ροή ειδήσεων, σε ρεπορτάζ και ζωντανές συνεντεύξεις. Όλα αυτά είναι στοιχεία τα οποία πρέπει να προσεχθούν και να γίνουν οι σωστές κινήσεις ώστε το ραδιόφωνο να εξελιχθεί περισσότερο στο μέλλον.
Το Internet(διαδίκτυο) μας προσφέρει την δυνατότητα επικοινωνίας με όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από το που βρίσκονται. Μας παρέχει την δυνατότητα να περιηγηθούμε σε μια πληθώρα πληροφοριών και γνώσεων. Στη χώρα μας το internet δεν μετράει πολλά χρόνια ζωής. Αρκετά ωστόσο Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης έχουν μεταπηδήσει και στο διαδύκτιο όπως για παράδειγμα η εφημερίδα και το ραδιόφωνο. Δεν είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε πως το μέλλον στην αθλητική ενημέρωση είναι σε αυτό. Οι λόγοι πολλοί: συνεχής και γρήγορη ροή ειδήσεων, ρεπορτάζ, συνεντεύξεις, αθλητικά άρθρα, προβολή αθλητικών εφημερίδων(πρωτοσέλιδα), παρουσίαση βίντεο, εικόνας, ήχου. Ο άνθρωπος όταν επιλέγει αυτό το μέσο για την ενημέρωση του συναντά όλα τα παραπάνω στοιχεία τα οποία και τον εντυπωσιάζουν. Μαθαίνει τις αθλητικές ειδήσεις άμεσα και γρήγορα, του παρέχεται ήχος και εικόνα σε διάφορα βίντεο ενώ η περιήγηση και η μεταπήδηση σε διάφορες πληροφορίες είναι άμεση και ταχύτατη. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα της έκφρασης της γνώμης μέσω διαφόρων σχολίων κυρίως κάτω από διάφορα άρθρα ή σε αθλητικά forum.
Η χρήση του διαδικτύου πλέον έχει γίνει κάτι συνηθισμένο αφού πάρα πολλά σπίτια έχουν πρόσβαση σε αυτό αλλά με τις νέες τεχνολογίες πρόσβαση έχουμε ακόμη και μέσα από τα κινητά μας τηλέφωνα. Αυτό καταδεικνύει τη δύναμη που έχει το Inetrnet αλλά και την πορεία που μπορεί να χαράξει. Είναι ένα μέσο το οποίο περιλαμβάνει όλα τα άλλα στα οποία αναφέρθηκα παραπάνω. Μέσω του internet δηλαδή μπορούμε να ακούσουμε κάποιον αθλητικό ραδιοφωνικό σταθμό έστω και αν δεν είμαστε στην εμβέλειά του. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε μια αθλητική τηλεοπτική εκπομπή μέσω του αντίστοιχου site του σταθμού ενώ προσφάτως παρέχεται η δυνατότητα να διαβάσουμε ψηφιακά την αγαπημένη μας εφημερίδα από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα της με την καταβολή χρηματικού ποσού. Αυτές οι δυνατότητες, της άμεσης πρόσβασης του ανθρώπου στην ενημέρωση, είναι που ώθησαν εφημερίδες και ραδιόφωνα στην μεταπήδησή τους και στο διαδίκτυο. Ένα τελευταίο πλεονέκτημα του είναι το χαμηλό κόστος, κάτι που όσο περνάει ο καιρός θα τείνει να εξελιχθεί σε δωρεάν υπηρεσία.
Εν κατακλείδι, θεωρώ πως κάθε Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης έχει την δική του δύναμη και την δική του υπόσταση. Θα πρέπει να γίνουν ωστόσο οι σωστές κινήσεις στο μέλλον ώστε το καθένα να έχει ανοδική εξελικτική πορεία. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα στο καθένα παρόλα αυτά η αθλητική δημοσιογραφία οφείλει να εκφράζεται μέσα από όλα διότι και τα μέσα έχουν τους δικούς τους…οπαδούς.
Νέστορας Αντωνίου
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου